Sider

lørdag den 5. september 2015

Tanker om træning

At min hund skal være trænet og lydig er der ingen tvivl om. Jeg er bare ikke så god til det.. eller er jeg?
Mynte er slet ikke så godt til at site, dække, holde koncentrationen, gå pænt mm som de andre hvalpe på mit trænings- hold. Jeg synes ellers jeg forsøget at træne. Inde i både stuen og i køkkenet kan jeg få hende til det meste uden problemer, også i haven lykkes det for det meste. Vi træner indkald på tværs af haven, vi træner gå pænt på plads og hun kan også sagten både site og dække på græsplænen og teressen.
Problemet opstår når vi er ude i ukendt terren.. På vores gåture træner vi både Kongens efterfølger, og "vent" når linen stammes og hun er super god til indkald når vi går på kendte steder.
Lige så snart hun er på ukendt terren, kan jeg ganske enkelt ikke få kontakt til hende. På trænings pladsen i dag, brugte jeg det meste af tiden, samt ca. 75 g. skinketern på bare at få hende til at sætte sig, medens vi fik instrukser.. de andre hunde på holdet kan både holde fokus, side stille, hilse på andre uden at hoppe og springe mm. Mynte kan ikke og jeg ved jo godt at det er mig der ikke har lært hende det ordentligt. Jeg må bruge mere tid og være mere konsekvent og så må jeg finde nye steder at træne kontakt, så hun lærer at det gælder uanset hvor vi er..

Nå! dagens træning gik på at få hunden op i tempo og få tændt jag-instinktet og samtidig få den til at forstå at bolden/ bidetovet er det bedste i verdenen. Formålet er at bidetorvet med tiden kan overtage pladsen for godbidderne, da hunden ikke bliver tyk at at fange bidetov men det bliver hun hvis hun skal spise godbidder og skinketerne hver gang der skal trænes og læreres nyt.
Mynte er rigtig glad for trækkeleg og hun elsker når noget bevæger sig hurtigt og skal fanges, så dette her er hun god til... hun er bare ikke god til at stoppe igen... eller rettere jeg er ikke god til at få hende til at forstå, hvad jeg vil have hende til.
Det går op for mig at der er en grundlæggende kommando hun slet ikke har styr på, nemlig SLIP! Dette resulterede i, at hun kom til at hapse mig i fingerene, da jeg skulle tage bidetovet fra hende.
100 % min egen skyld, så nu hedder det intensiv træning med SLIP- kommandoen og ellers almindelig træning af alle de andre ting. Jeg træner ved at lege med hende med bidetover eller bolden i snor og giver hende slip-kommandoen med en skinketern foran næsen, derved aktiveres guffe- instinktet frem for jagtenstingtit og så lægger hun pænt bidetorvet i min hånd. Det skal bare ind på rygraden nu.
Efter denne øvelse skulle hvalpene igen falde ned og slappe af og menneskene skulle have flere instrukser/ forklaringer om hvordan vi kan udvide vores boldlege med flere bolde der skal findes/ fanges mm.Mynte var bare slet modtagelig for mine henstillinger om at lægge sig og da det var tid til at lege med/ hilse på andre hunde, fik jeg ikke hende så langt ned, at hun kunne hilse på nogen, så vi gik lidt tidligt hjem. Til gengæld var hun , for første gang nogen sinde, glad for at se vores bil og satte for første gang en pote op på kanten af sædet i stedet for at løbe væk i skepsis.

efter en hård dag må man have lov at slappe lidt af.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar